De WONDERVRAAG oefening

Gepubliceerd op 22 maart 2019 om 10:52

Oplossingsgerichte coachingstechniek die je ook bij jezelf kunt toepassen.

 

~~Wat als…?~~

 

 Wat als ik nou x had gedaan?! Wat als ik nou eens gewoon x doe!?

 

Merk jij ook op dat ‘wat als’ eigenlijk altijd wordt opgevolgd met angsten en overtuigingen die je afremmen of al hebben gestopt?

Wat helpt om je angsten om te toveren in uitdagingen en problemen om te zetten naar oplossingen is de wondervraag;

 

Een wondervraag beantwoorden stimuleert jouw zelf oplossend vermogen. De wondervraag laat je buiten de eigen kaders denken en biedt daardoor ruimte aan oplossingen.

 

Pak pen en papier er even bij voordat je verder leest!

We hebben allemaal wel problemen (that’s life!). Is het die onuitstaanbare collega die - dag in dag uit - het bloed onder je nagels vandaan haalt, je kinderen die in een helse fase zitten en je leegzuigen, je uitgebluste relatie, die vechtscheiding waar je in zit, die hoge werkdruk, je faalangst, die +6 kilo die er ineens extra aanzitten, die jarenlange vriendschap waar een eind aan lijkt te komen… Nou ja, nog wel 2000 van die problemen op te noemen. Je kent die van jezelf maar al te goed!

 

Het is zo’n bekende valkuil; het probleem bij iemand anders leggen, het probleem van iemand anders maken, gaan piekeren over het probleem, of ervoor weg proberen te lopen (maar er vervolgens iedere keer weer tegenaan te lopen), jezelf slachtoffer maken… Het gaat vaak zo automatisch. (herkenbaar, toch?)

Maar wat als je je realiseert dat het toch echt JOUW probleem is en dat JIJ (een deel van) de oplossing bent/kunt zijn?

Trek je oplossingsgerichte schoenen even aan en kom in actie met deze oefening. Even buiten je kaders denken, outside the box, van problemen naar wensen én oplossingen.

 

Ready?

 

Stap 1.

Haal het probleem dat jou nu het meest dwarszit even naar boven. Zo ééntje – tussen ááál die andere issues - waarvan je echt buikpijn hebt en iedere dag weer moet bedenken waar je de energie vandaan gaat halen om ermee te dealen. (denk, denk….)

Heb je ‘m? Voel je ‘m? Mooi. Dan mag je jezelf nu de wondervraag stellen:

 

Stap 2.

Ga er even voor zitten en stel je het volgende voor;

 

Afgelopen nacht, toen jij lekker lag te slapen, gebeurde er een wonder… Het wonder is dat het probleem – die ene die je nu in je hoofd hebt – is opgelost! Hoppa! Jij weet dat echter nog niet, want je sliep toen het gebeurde.

Maar nu is het de volgende dag.

Stel dus dat het probleem vandaag ineens is opgelost?! = de wondervraag.

 

So, picture that for a moment! (zet je visualisatie skills even aan het werk)

 

Stap 3.

Beantwoord nu de volgende vragen n.a.v. dit beeld: (noteer je antwoorden ook echt even!)

  • Waaraan zou je vandaag als eerste merken dat het probleem is opgelost? En aan wat nog meer? Noem nog een derde voorbeeld.
  • Wat zou er allemaal anders zijn? Hoe ziet dat eruit? Wat voel je daarbij?
  • Wat doe JIJ zelf anders?
  • Hoe merk je gedurende de rest van de dag/week dat het wonder is gebeurd?
  • Hoe zouden anderen dat aan je gaan merken?
  • Hoe zouden zij reageren?

 

Stap 4.

Bekijk je lijstje met antwoorden even aandachtig. Wat lees je?

 

Het stellen van deze vragen aan jezelf stimuleert je als het goed is om na te gaan denken over wat de ideale situatie zou zijn en wat dat met jou zou doen. Wat het je op zou leveren en wat jouw rol daarin zou kunnen zijn. Het geeft je hopelijk ook inzicht in je eigen gedrag. Hoe zou dat anders zijn als het probleem al zou zijn opgelost? En hoe kan jouw gedrag dus bijdragen aan een mogelijke oplossing?

Je wordt eigenaar van je eigen oplossing!

Want als je nu je antwoorden even hardop aan jezelf voorleest, merk je dat je;

  • Een wens/doel hebt à die ideale situatie!
  • Weet wat er allemaal nodig is voor die ideale(re) situatie
  • Weet hoe jouw gedrag hieraan kan bijdragen
  • In de actie schiet om het probleem op te lossen! (Go for it!)

 

Aan de slag dan maar! Zet ‘m op.

 

Only you can change your life. No one else can do it for you.

 

De wondervraag wordt vaak gebruikt bij (oplossingsgerichte) coachingstrajecten. Hij is ontwikkeld door Steve de Shazer en zijn echtgenote Insoo Kim Berg, de grondleggers van de oplossingsgerichte therapie. Maar je kunt jezelf deze vraag natuurlijk ook keer op keer stellen als oefening en stimulans om van problemen naar wensen te denken en op praktische oplossingen te komen.


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.